středa 24. března 2010

Pro budoucí exchange studenty

ahojte budoucí exchange studenti,

ani se nenadějeme a už se budem střídat. :-) Ted už nejspíš většina z vás jenom čeká až dojde dopis nebo mail, že máte hostitelskou rodinu. :-) Tak držím pěsti, ať vychytáte ty nejlepší rodiny. Ja bych vam aspon trošku chtěla přiblížit, jak to chodí na pravé americké High school, protože to je jedna z věcí, která se od ČR opravdu liší.


Myslím, že pro všechny exchange studenty bude první den stejně zmatený jako byl můj. Ani jsem nevěděla, jak nasednout do žlutého autobusu, ve škole mi někdo do ruky vrazil rozvrh a mapu a porad si sama. I když to zní hrozně, stačí se zeptat a každý vám rád poradí. Ze začátku mi celý americký školní systém přišel naprosto nesmyslný, ale postupem času to bylo lepší a lepší a tedka bych si nejradši celou tu školu převezla do ČR. :-D Každá škola má jiný systém, tak to co tady budu psat neplatí pro celé USA. Můžu říct, že moje škola je docela velká, má přes 2000 studentů. Každá high school má čtyři ročníky: Freshman year, Sophmore year, Junior year a Senior year. Celý školní rok je rozdělený na dva semestry ( pololetí), přičemž před začátkem druhého pololetí si můžete změnit rozvrh. Máme dva typy předmětů: celoroční nebo půlroční a vy si můžete změnit jenom ty půlroční.

Můj první semestr jsem měla tyhle předměty:
  • History ( což je povinný předmět stejně jako angličtina a je na celý rok)
  • Anatomy ( ta je taky na celý rok, ale povinná není)
  • Creative writing ( povinný předmět ( měla jsem to jakože moji english class, nechtěla jsem si dávat literaturu, pořád jenom čtete knížky a pak o tom musíte psat a to mi přijde docela těžké a hlavně nad tím strávíte hrozně moc času)
  • Choir ( "sbor", ikdyž je tento předmět správně na celý rok, změnila jsem si to, protože tam semnou byli převážně frešmeni (14-15 roků)
  • Dance ( jednosemestrový předmět, tento předmět byl vyloženě jenom zábava, ikdyž jsme někdy měli nějaký quiz nebo test...)
  • Art ( byla jsem v malování 1, což je začátečnická uroven a taky tam byli většinou frešmeni, takže jsem změnila)
  • ceramics ( keramika byla jedna z mojich oblíbených tříd, pohodové hodiny, i když tedka nevím, jak svoje výtvory povezu domů :-D )
  • Apollo time ( to není hodina, kterou bych si vybrala, tahle hodina je povinná pro každého, smysl apollo time je, že když něčemu nerozumíte, tak jdete za tím učitelem a ten vám s tím pomůže, anebo si třeba děláte ukoly...... většina děcek jenom sedí a vykládá a nikdo nic nedělá, takže je to spíš jenom taková ztráta času)
Týden je rozdělený na liché a sudé dny, v sudé dny mám 2,4,6 a 8 hodinu a v liché logicky 1,3,5 a 7. Každá hodina má 89 minut, což je naprosto nechutně dlouhá doba,, zvlášť v předmětech, které jsou vyloženě uspávací ( jako třeba historie). a přestávky jsou dlouhé 6 minut. Obědy jsou něco mámo přes půl hodky. A pokud se vás na začátku školního roku budou ptat, jestli chcete školní obědy, určitě řekněte že ne, protože nic dobrého vás nečeká, pořád je to dokola, navíc to vypadá nechutně a je to pěkně tučné. Většina lidí si obědy nosí z domu, jenom mexičani si to kupujou. Musím říct, že se svojim nynějším rozvrhem ( 2. semestr) jsem mnohem víc spokojenější, protože už sem pořádně věděla, jak to tady chodí.
  • History (zůstala)
  • Anatomy ( zůstala)
  • IB Art ( nevyšší stupeň malování- a tam jsem jenom díky tomu, že jsem exchange student, jinak děcka se tam dostanou až po 2 letech malování)
  • Little apollos ( což je školka a my jsme "učitelé", staráme se tam prostě o děti a hrajem si s něma)
  • Writing from experience (povinné- jakože moje english class, máme docela přísnou učitelku, ale všechno mi opravuje, takže můžu vidět chyby které dělám, to učitelka předtím vůbec nedělala)
  • Net games ( síťové hry- na začátku každé hodiny běháme půl míle a potom už hrajem hry- volejbal, badminton, ping pong..... zase spíš jenom taková zábava)
  • Photography ( fotografování mě baví, začátek byl nudný, protože to byla hlavně teorie a jak zácházet s fotákem, teďka to začíná být lepší a lepší)
  • Apollo time (zůstal)
To z jakého obrovského množství předmětů si můžete vybrat je úžasné a i když si na začátku roku nevyberete dobře a nebudete s předmětem uplně spokojeni, tak už jenom protože ste exchange studenti, tak vám to rádi vymění. Každý z vedení ve škole je hrozně milý a příjemný, takže se nemusíte bát, že by na vás někdo začal štěkat, co pořád otravujete.

A podle mě nejlepší věc jsou tady SPORTY po škole!!!!!!!! Je to rozdělené na podzimní, zimní a jarní sporty a každou sezonu jsou sporty jiné. Já jsem nedělala žádný sport na podzim a tedka toho vážně lituju. Myslela jsem si, že bych nezvládala školu, protože moje angličtina byla bídná, ale vůbec, každý den jsem přišla ve tři hodiny ze školy a pak sem nic nedělala, strašně stereotypní a hlavně si tam najdete hodně nových kamarádů, což já sem prokaučovala. :-/ ale do zimních a jarních sportů jsem se zapojila a jsem za to hrozně ráda, protože jsou to všechno nové zkušenosti a i přes všechnu tu dřinu tam zažijete srandu. takže: URČITĚ BUĎTE V NĚJAKÉM TEAMU!!!! nebudete litovat a pokud by vás to nebavilo, tak prostě skončíte.

A ještě jedna věc na konec: nejezděte sem s myšlenkou, že titul EXCHANGE STUDENT vám automaticky zajistí kamarády, amíci z toho sice budou unešení, když se to dozví, ale asi tak na 2 minuty, co se s váma budou bavit, pak už ste to VY kdo se musí snažit.

Přesně za týden jedu do Californie, což je zařízené přes ASSE, s ostatníma studentama, tak se hrozně těším, protože program je nabitý a samé zajímavé místa. :-))

Hrozně rychle to letí, už mám míň než 100 dnů do odletu. Vůbec nelituju toho, že jsem se na tento "VÝLET" dala, myslím si, že mi to dalo uplně jiný pohled na svět a začla jsem se spoléhat sama na sebe, protože rodiče tu nebyli aby tady za mě řešili moje problémy. :-)


Takže tomu, koho to tento rok čeká, přeju hodně štěstí, pevné nervy a hlavně si to UŽIJTE, protože takováto možnost už se vám nejspíš nikdy v životě nenaskytne :-)))))

čus (:

5 komentářů:

Anonymní řekl(a)...

Pekne jsi to napsala - mam z Tebe radost!!! Uz at jsi doma.
M.

Anonymní řekl(a)...

Moc pěknej článek=)Ikdyž příští rok exchange student nebudu, tak doufám, že jednou jo=) O.

Adéla řekl(a)...

Děkuju moc. :-))))

Anonymní řekl(a)...

Mam dotaz, kdyz v USA budes i maturovat, tady v cesku by jsi mela ted byt v jaky tride? ve ctvrtaku?
Nikdy jsem o Americe nepremyslela ale kdyz ctu ty vase blogy tak bych tam hned jela, problem sou penize :(

Anonymní řekl(a)...

Ahoj, těší mě, že nejsem jediná, kdo se cítí ten kvapem se blížící odjezd:D Furt je to více než dva měsíce a já se cítím, jako by bylo po všem:)